Avbryt

26 augusti 2022

Gällstads FK

Elvin Cuni sen poängräddare mot Byttorp

En ny viktig match i kampen om att undvika negativt kvalspel spelades igår i Borås, borta mot Byttorp. Dom flesta förväntade sig nog en lite kall och mulen kväll men på väg mot Borås sprack molnen upp och väl framme vid Byttorps IP kändes det som rena rama högsommarvärmen.

Byttorp vinner slantsinglingen och väljer att byta sida vilket får GFK att börja mot den låga, stående solen. Och kanske att det har en viss inverkan på första målet som faller redan efter fem minuter. Ett långt uppspel från målvakten missbedöms av GFK-försvaret och Byttorps Erik Borre kommer ren med Jonathan Kisch. Kisch fördröjer löpningen något men Borre kommer runt och är sedan kylig när han väntar ner desperata försvarare som försöker slänga sig i vägen innan han skickar in 1-0. GFK blir låga i sitt spel och får inte med sig så mycket folk upp i anfallen men man är ändå det något mer spelförande laget och skapar ändå en del fasta situationer. Men Byttorp är farliga i sina omställningar och efter en GFK-hörna vänder spelet snabbt men Kisch kan avvärja anfallet med en fotparad. GFK kommer till en del avslut utifrån men siktet är inte rätt inställt och på många av dom långa inkasten dimper bollen ner i rätt ytor men man får inte till det i straffområdet.

I den andra halvleken är det ett lite bättre agerande från GFK. Bollen går lite snabbare i uppspelen och man får ut bollarna på kanten men man är allt som oftast får få spelare i boxen när inlägg kommer. Efter en dryg kvart i den andra halvleken sker en händelse som är synonym för matchen dittills. Medan GFK får kämpa hårt för att komma till sina lägen räcker det med en långboll eller som i detta fall, en rensning, för att det ska bli läge för Byttorp. Rensningen ger ett halvt friläge för Byttorp då Oskar Lid hinner i kapp och får avslutet på sig och sedan studsar det på Kisch som rusat ut. Byttorp vinner andrabollen och i andrafas spelas bollen bakåt till mittfältare som tar avslut. Kisch som precis hunnit backa in i målet igen får göra en bra räddning när han hinner ner vid sin högra stolpe och styra ut bollen. Efter det får GFK bättre tag i matchen och man får till bra med chanser till kvittering. Sebastian Forsblad har ett bra avslut med vänstern som målvakten får slänga sig och styra undan vid sitt högra kryss. Viktor Lid får ett bra läge från målområdet efter en hörna, men Byttorpspelare slänger sig och täcker undan bollen. Hörnorna och dom långa inkasten blir farliga varje gång, men det verkar som att bollen inte vill in denna kväll. Förrän klockan tickat upp mot 90 minuter där Oskar följt med upp i ett anfall och spelar ett instick till Elvin Cuni som löpt bakom försvaret till höger i straffområdet. Från en något snäv vinkel tar han ett avslut som målvakten inte kan hålla vid sin vänstra stolpe och 1-1. Ett oerhört viktigt mål då man håller samma avstånd som innan till Byttorp.

Matchen slutar 1-1 och det är både lättnad för poängen efter matchen men även en viss frustration då man får börja i uppförsbacke efter det tidiga baklängesmålet och att man även skapar nog för att vinna matchen. Men en ack så viktig pinne att få med sig hem till Gällstad.

Laget mot Byttorp:

Mv: Jonathan Kisch
Hb: Oskar Lid
Mb: Elias Andersson
Mb: Viktor Lid
Vb: Anton Andersson
Hm: Elvin Cuni
Im: Sebastian Forsblad
Im: Ibrahim Nazari
Vm: Rasmus Grönkvist
Anf: Simon Broman
Anf: Mattias Johansson