Avbryt

12 mars 2023

Gällstads FK

Gruppseger i DM

I går spelades andra gruppspelsomgången av årets DM när GFK mötte Dalsjöfors GoIF på Borås Arena 2. Båda lagen med varsin seger från första gruppspelsmatchen i ryggen och gruppsegern i sikte.

Matchen börjar med ett par tuffa dueller på bortre långsidan där Rasmus Grönkvist skickas ut i snövallen ett par gånger. Efter drygt kvarten spelad får Linus Håkansson bollen serverad framför sig. Linus, troligtvis med Tranemo kommuns mest defekta fotbollsskor, får tag i bollen sedan DGoIF:s målvakt inte kunnat roffa åt sig den och rullar bollen via stolpen in till 0-1. Bra början av matchen för Linus som ingick ett vad inför matchen att lagledaren skulle stå för nya skor (vilket verkligen behövs!) vid ett eventuellt hattrick. Dalsjöfors sticker därefter upp och har ett par chanser, bl a en riktigt hög boll som sånär ställ Kisch i målet men han kan med hjälp av ribban få bollen.

I den andra halvleken har GFK bra koll på händelserna och Dalsjöfors kommer inte alls till några lägen. Det gör i ärlighetens namn inte heller GFK, men man styr ändå matchen. Men i den 84:e minuten studsar bollen oturligt upp på Viktor Lid:s arm och domaren blåser straff för hemmalaget. Kisch är på den med ett par fingrar, men den går in, 1-1. GFK:s respons på kvitteringsmålet är sedan av det bättre slaget och man trycker ner Dalsjöfors i sin iver att vinna matchen. Och likt den senaste matchen dyker han upp, gubben i lådan, Elias Andersson. Den här gången var det inte lika spektakulärt men likväl ett fint avslut. En hörna går igenom hela straffområdet till Elias som behärskat trycker till på halvvolley, 1-2. Det är i stort sett det sista som sker i matchen innan domaren blåser av.

Segern innebär att gruppsegern är klar och man är vidare till slutspel som börjar i slutet av mars/början av april.

Ska man lyfta fram några från dagens match får man lyfta fram ett par av dem yngre som testas på nya positioner. Lias Gustafsson gör det bra på det centrala mittfältet medan Rasmus Grönkvist mer och mer hittat tillrätta som högerback. Den offensiva duon Mattias Johansson/Fabian Johansson funkade bra i det kollektiva presspelet. Även Erik Pettersson gör det bra när han blir inbytt och får tid på sig att utmana sin försvarare.

Laget mot Dalsjöfors GoIF: (4-2-3-1)

Mv: Jonathan Kisch
Målvakter
Namn M G A S IM GK RK P