Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Gällstads FK Herr

Gällstads FK

Referat

Förlust i genrepet

GFK styrde kusan österut över landskapsgränsen för genrep mot Waggeryds IK under långfredagen. Waggeryd som ifjol åkte ur division 3 via kvalspel och till i år får ta nya tag i division 4.

GFK började matchen bra och fick i gång mycket spel via mittfältet. Kvarten in löper både Linus Håkansson och Lias Gustafsson i djupled. Ibrahim Nazari spelar den mer centrala löpningen Lias gjort, varpå Lias slår in bollen centralt där Mattias Johansson kommer. Matte fläker sig fram men når inte bollen, men bakom honom kommer Simon Broman och kan raka in ledningsmålet till 0-1. Ledningen varar dock inte länge då Waggeryd i anfallet efter sick-sackar sig igenom GFK-försvaret och i slutändan har Waggerydsanfallare helt öppet läge och sätter kvitteringen, 1-1. Ju längre halvleken sedan lider, desto mer tar Waggeryd över spelet. Man rullar runt bollen bra och GFK har svårt att komma upp i presspelet. Med dryga halvtimmen spelad kommer Waggeryd runt på sin högerkant. Inspelet missas sedan av Rasmus Grönkvist och bakom honom kan en fristående Waggerydsspelare sätta 2-1. Waggeryd fortsätter sedan ha kommandot halvleken ut, utan att för den sakens skull komma till alltför många lägen.

I den andra halvleken jämnar GFK ut spelet men Waggeryd drygar ut sin ledning med timmen spelad på ett lite komiskt sätt när Anton Andersson först missar att nicka bort bollen för att sedan trilla omkull med ett friläge för Waggeryd till följd. Ett läge man inte missar och 3-1 till Waggeryd. GFK har därefter två bollar i virket. Först genom Viktor Lid som slår en frispark i överliggaren och Albin Ek som nickar i ribban på en hörna. Slutet av matchen präglas sedan av griniga dueller och sena tacklingar, men skönt att se att det inte var några "hard feelings" när domaren blåser av matchen utan att spelarna tar varandra i hand och önskar varandra lycka till i det kommande seriespelet.

Och det kommande seriespelet drar i gång på fredag för GFK:s del, på Lassalyckan mot Falköpings FK kl. 19.00. Fantastiskt skönt att vi snart är i gång på allvar efter en strulig försäsong där matcher ställts in och det saknats spelare varje match pga. både det ena och det andra. Men det känns att fler och fler spelare snart är tillbaka i spel och att truppen är redo för säsongen. I år kommer det bli många nya bekantskaper när förbundet valt att fördela in Väsgötafyrorna i Östra/Västra-serier i stället för Södra/Norra, vilket känns kul då man annars mött samma lag år ut och år in.

Laget mot Waggeryd:

Målvakter
Namn M G A S IM GK RK P
Jonathan Kisch 1 0 0 7 3 0 0 0
M Spelade matcher G Mål A Assist S Skott på mål IM Insläppta mål GK Gula kort RK Röda kort P Poäng